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イベント・セミナー情報

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APLセミナー(アジ研パワーランチセミナー)

Identifying Neighborhood Effects among Firms: Evidence from Location Lotteries of the Tokyo Fish Market

APLセミナー(アジ研パワーランチセミナー)は、アジア経済研究所の研究者のみならず、外部の研究者、学生の方にも参加いただけるリサーチワークショップで、お昼の時間にアジア経済研究所(海浜幕張)の会議室で開催しております。

研究所内外における研究者の方の研究成果、研究活動の中間発表を行っていただくほか、発表者と参加者、あるいは参加者相互のディスカッションを行います。テーマ、講師に応じて日本語あるいは英語での発表、議事進行となります。
——参加ご希望の方は、研究所受付にて「APLセミナーに参加」とお伝え頂き、開催場所まで直接お越し下さい。——
セミナー終了後、受付で渡される「面会確認票」にセミナーの司会者から署名を得て頂きますよう、お願い申し上げます。
なお、ランチとありますが昼食は出ません。

予告なく時間の変更や中止のケースもございます。中止や変更の連絡は本ウェブサイトにて行いますので、当日ウェブサイトにてご確認頂きましてからお出かけください。

お問い合わせ先


ジェトロ・アジア経済研究所 APL幹事
E-mail:APLE-mail

開催日時

2017年6月23日 (金曜) 13時00分~14時30分

会場

要 旨

Firms may benefit from clustering of neighboring firms of certain characteristics because such clustering allows buyers to save search cost. This idea is central to the theory of formation of market places and to many branches of agglomeration theory. A fundamental challenge in investigating such mechanisms arises from economic agents’ self-selection into locations. This makes it difficult to distinguish whether certain neighboring firms allow firms to perform better or whether such firms just cluster together. We overcome this challenge by analyzing neighborhood effects among intermediate wholesalers located in the Tokyo Tsukiji Fish Market and by exploiting a unique feature of their shop locations within the market: their locations are determined every 4-10 years by relocation lotteries. First, we confirm that their shop locations are indeed randomly distributed. Then, we find that the characteristics of the neighboring firms significantly affect firm performance. Specifically, the diversity of the types of neighboring firms as well as the fraction of neighboring firms selling similar products positively affect the performance of small-size and specialized firms. We find no effect of characteristics of close neighbors not facing the same corridor, and thus not sharing flow of buyers, which provides evidence that our results are not due to factors other than buyers, such as technology spillovers. Our results provide the first randomization-based evidence of the key theoretical mechanism of the formation of market places: agglomeration saves the search cost of the buyers.

講師

Kensuke Teshima
(Assistant Professor, Centro de Investigación Económica, Instituto Tecnológico Autónomo de México (ITAM))

司会

使用言語

英語